Project Based School Management

142320-LLP-1-2008-1-TR-COMENIUS-CMP

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
ΤΟΥΡΚΙΑ
Συντονιστής φορέας του προγράμματος
Menders Town National Education Directorate Izmir, Turkey
M. Emin Bakay, Guldan Kalem
www.menderes.meb.gov.tr
ΒΕΛΓΙΟ
Πανεπιτημιακό Κολλέγιο Γάνδης
Isabelle Joos, Liesbet Gevaert
http://english.hogent.be/

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΗΣ ΤΣΕΧΙΑΣ
Ινστιτούτο Παιδείας και Επικοινωνίας
Prof. Milan Slavik, Ing. Emil Kriz, PhD., Mgr. Jiri Votava,
Ing. Barbora Jordanova
http://www.ivp.czu.cz
ΕΛΛΑΔΑ
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Κόρινθος
Δέσποινα Καρακατσάνη Αναπλ. Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου dkarakat@uop.gr
Ανθή Προβατά, Επίκουρη Καθηγήτρια ΑΣΠΑΙΤΕ
http://pelopas.uop.gr/UK/ www.uop.gr
ΙΤΑΛΙΑ
Εθνικός φορέας για την Ανάπτυξη  της Σχολικής Αυτονομίας (AΝSAS),
Λομβαρδία
Patrizia Gelmetti, Tiziana Pedrizzi
http://www.irrelombardia.it
ΡΟΥΜΑΝΙΑ
Σχολική Επιθεώρηση Νομού Μπρασόβας
Mirela Blemovici, Cornelia Iliescu,  Monica Lupu, Lavinia Butnariu
http://www.isjbrasov.ro
Πανεπιστήμιο Τρανσυλβανίας, Μπρασόβα
Prof. Anca Duta, Prof. Ion Visa, Assoc. prof. Dana Perniu
http://www.unitbv.ro

TΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

  • Το Project Based School Management (PRO-SCHOOL) είναι ένα Πρόγραμμα που χρηματοδοτήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος δια βίου μάθησης Comenius, την περίοδο: 2008-2010. Πρώτος στόχος του προγράμματος είναι, η ανάπτυξη μιας νέας μεθοδολογίας διαχείρισης για Γυμνάσια και Λύκεια με την υιοθέτηση της μεθοδολογίας project-based management. Δεύτερος στόχος είναι η βελτίωση της αποτελεσματικότητας των σχολείων και της σχολικής διοίκησης. 
  • Ένα από τα βασικά αποτελέσματα του προγράμματος είναι η παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού πάνω σε θέματα σχολικής ηγεσίας και διοίκησης, η ανάλυση του εργαλείου της Project-Based School Management (PBSM), η οργάνωση επιμορφωτικών σεμιναρίων στις εμπλεκόμενες χώρες, η προετοιμασία εκπαιδευτικού υλικού πάνω σε συναφή ζητήματα και η προετοιμασία επιμορφωτικού σεμιναρίου σε διευθυντικά στελέχη από διάφορες χώρες στην Τουρκία (Σμύρνη, Σεπτέμβριος 2010).

ΣΤΑΔΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Έρευνα σε διευθυντές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
  • Δημιουργία και συγγραφή εκπαιδευτικού υλικού.
  • Επιμορφωτικά σεμινάρια σε διεθυντές σχολείων και στελέχη της εκπαίδευσης
  • Ημερίδες, σεμινάρια σε στελέχη της εκπαίδευσης.
    Συγγραφή άρθρων.

ΤΟΥΡΚΙΑ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Αποτελεσματικοί Σχολικοί Δείκτες και Ανάγκες Ενδοϋπηρεσιακής κατάρτισης του διευθυντικού προσωπικού του σχολείου:
Συντάκτες:
M. Emin BAKAY
Guldan KALEM
Επιμέλεια: Menders Town National Education Directorate Izmir, Turkey

Επεξήγηση όρων:
Στην ενότητα αυτή αναλύονται τρόποι ενσωμάτωσης του project-based school management στη σχολική διοίκηση. Η μέθοδος αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευρέως ως μέσο βελτίωσης των σχολείων. Εκμεταλλευόμενοι τη διοίκηση που βασίζεται σε project, οι σχολικοί διευθυντές μπορούν να γίνουν ικανοί να αντιληφθούν σφαιρικά όλες τις διαστάσεις του σχολείου.  Οι δραστηριότητες του σχολείου και τα αναπτυξιακά σχέδια θα γίνουν πιο εύκολα ανιχνεύσιμα και μετρήσιμα. Το PBSM θα διευκολύνει τους σχολικούς διευθυντές στην παρακολούθηση και την αξιολόγηση των σχολικών διαδικασιών. Η χρήση του στις δραστηριότητες σχολικής διαχείρισης θα βοηθήσει τους διευθυντές να: 1) αποσαφηνίσουν τους στόχους και την υφιστάμενη κατάσταση, 2) να προσδιορίσουν με σαφήνεια τα βασικά στοιχεία, 3) να διευκολύνουν την επικοινωνία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων φορέων και 4) να συλλάβουν μεθόδους μέτρησης της επιτυχίας ή της αποτυχίας των σχολείων.
Η διοίκηση που βασίζεται σε Project καθιστά εφικτό για τους σχολικούς διευθυντές να αναζητήσουν με πιο αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους, το χρόνο, την ποιότητα και τη διαχείριση κινδύνου στα σχολεία τους. Η προσέγγιση διοίκησης βασισμένη σε project προσφέρει, επίσης, στους σχολικούς διευθυντές την απαραίτητη ικανότητα για να αναγνωρίσουν τα προβλήματα και να αντιληφθούν τον ρόλο των διαφόρων παραγόντων και φορέων. Αυτό τους βοηθά να βελτιώσουν τα σχολεία τους εξασφαλίζοντας τη συμμετοχή, την υποστήριξη και τη δέσμευση όλων των εμπλεκομένων. 

Ανάλυση βασικών σταδίων: Σχεδιασμός, Οργάνωση, Διοίκηση, Συντονισμός, Έλεγχος. Θεμελιώδεις Διοικητικές Ικανότητες για τη Διοίκηση που βασίζεται σε Project : αρμοδιότητες, επικοινωνία, διερεύνηση των πόρων, συνεργασία.

Επίλυση προβλημάτων, διαχείριση και ανάλυση των αποτελεσμάτων, αυτοπεποίθηση. Στρατηγικές και μέθοδοι διοίκησης και διαχείρισης της σχολικής μονάδας.
Προτεινόμενη Μεθοδολογία:

Διαδραστικός τρόπος, δομημένες συζητήσεις και μέθοδοι παρουσίασης

ΒΕΛΓΙΟ

Μέθοδοι Διαχείρισης Ποιότητας στα Σχολεία:
Συντάκτες: Isabelle Joos, Liesbet Gevaert
Επιμέλεια: Πανεπιστημιακό Κολλέγιο Γάνδης, Βέλγιο

Στην Ενότητα αυτή γίνεται παρουσίαση των βασικών χαρακτηριστικών της διαχείρισης της ποιότητας,  της διασφάλισης της ποιότητας, της εσωτερικής και της εσωτερικής / εξωτερικής αξιολόγησης.
Η ολοκληρωμενη διαχείριση της ποιότητας εμπλέκει όλα τα επίπεδα του οργανισμού στη διαδικασία της διαχείρισης της ποιότητας. Κατά τη διαδικασία της αυτο-αξιολόγησης, συλλέγονται στοιχεία για τους συντελεστές ποιότητας, αναδεικνύονται με τη βοήθεια του μοντέλου  EFQM και περιγράφονται σε επίσημη αναφορά. Μια καλή προετοιμασία και η γνωστοποίησή της στο προσωπικό του σχολείου είναι πολύ σημαντικές πτυχές της διαδικασίας αυτό-αξιολόγησης. Τέλος, για την παρακολούθηση της διαχείρισης σχολείων που βασίζεται σε project, παρατίθενται τρία εργαλεία: το εργαλείο αυτο-αξιολόγησης στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το σχέδιο Ποιότητας και η ετήσια αναφορά του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου της Γάνδης και το εργαλείο διασφάλισης Ποιότητας PRO-School. 

Επεξήγηση όρων:
Βελτίωση Ποιότητας:  αποβλέπει στη βελτίωση των προϊόντων, των διαδικασιών και της ανθρώπινης απόδοσης. Εσωτερική και Εξωτερική Αξιολόγηση: Η αυτο-αξιολόγηση – ή μια εσωτερική αξιολόγηση – μπορεί να προκύψει ως προετοιμασία εν όψει μιας εξωτερικής αξιολόγησης. Η χρήση της αυτό-αξιολόγησης βοηθά τον εκπαιδευτικό οργανισμό να αποκτήσει σφαιρική εικόνα της ποιότητας των εισροών, των διαδικασιών και των αποτελεσμάτων του.
EFQM : Το 1999, το Ευρωπαϊκό Ίδρυμα για τη Διαχείριση Ποιότητας (EFQM) ανέπτυξε ένα μοντέλο με εννέα πεδία ενδιαφέροντος ή πτυχές που σχετίζονται με την ποιότητα, που παραπέμπουν στην ολοκληρωμένη διαχείριση της ποιότητας. Το  EFQM δηλώνει ότι οι συνθήκες και οι διαδικασίες οργάνωσης είναι οι συνθήκες που παράγουν αποτελέσματα.
TRIS : Διακρατική  Θεσμική Συνεργασία ή μια επιτροπή εργασιών TRIS. Αυτή η συνεργασία οδήγησε στην υιοθέτηση μιας μεθόδου που είχε ήδη προσαρμοστεί στις νέες εξελίξεις στο πλαίσιο της διαχείρισης της ποιότητας, ειδικότερα όσον αφορά την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση. Προτεινόμενη Μεθοδολογία: διαδραστικό μάθημα, παρουσιάσεις, αλληλεπίδραση και ανταλλαγή γνώσεων μέσω δομημένης συζήτησης. Οι εκπαιδευμόμενοι αποσαφηνίζουν την εμπειρία τους στον τομέα διασφάλισης και βελτίωσης της ποιότητας με βάση την προετοιμασία τους για την ενότητα

ΤΣΕΧΙΑ

Αξιολόγηση Σχολικής Αποτελεσματικότητας
Συντάκτες: Prof. Milan Slavik, Jiri Votava
Επιμέλεια: Ίδρυμα Παιδείας και Επικοινωνίας
Πανεπιστήμιο Πράγας, Τσεχία

Η εκπαιδευτική αυτή ενότητα αποσκοπεί στη μεγαλύτερη κατανόηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας αξιολόγησης και εστιάζει στα πρότυπα αξιολόγησης της ποιότητας, δηλαδή τα κριτήρια και τους δείκτες της. Γίνεται παρουσίαση μίας προσέγγισης με βάση την οποία η διεύθυνση του σχολείου θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει τις ήδη καθιερωμένες ομάδες κριτηρίων αξιολόγησης αποτελεσματικά, να δημιουργήσει τα δικά της κριτήρια με κατάλληλο μεθοδολογικά τρόπο και να τα εφαρμόσει

Με λίγα λόγια, αυτή η ενότητα έχει ως στόχο να εκπαιδεύσει τους διευθυντές των σχολείων για την:
- Εκμάθηση και κατανόηση των καλών παραδειγμάτων των κριτηρίων και διαδικασιών αξιολόγησης σχολικής αποτελεσματικότητας
- Εκπαίδευση για την ορθή επιλογή των κατάλληλων κριτηρίων αξιολόγησης,  και ταξινόμηση αυτών, σύμφωνα με τους στόχους, τη στρατηγική και το όραμα του σχολείου

Προτεινόμενη Μεθοδολογία:
Παρουσίαση βασικών εννοιών, μελέτες περιπτώσεων παρασκευής και χρήσης κριτηρίων – συζήτηση για την κατάσταση του προτύπου και για την πρακτική εμπειρία των συμμετεχόντων, πρακτική εργασία/ δημιουργία κριτηρίων και δεικτών που θα αντανακλούν τις πρακτικές απαιτήσεις και τις ανάγκες του συστήματος της σχολικής ηγεσίας.

ΕΛΛΑΔΑ
Επεξήγηση όρων:

Θεωρίες Μάνατζμεντ και Σχολικής Διοίκησης-Ηγεσίας
Συντάκτες: Ανθή Προβατά
Μυρτώ Τουργέλη-Προβατά
Σκοπός αυτής της ενότητας είναι να προσφέρει στους συμμετέχοντες βασικές πληροφορίες για τις θεωρίες του μάνατζμεντ και για τα στυλ ηγεσίας και να τους βοηθήσει να κατανοήσουν τη σπουδαιότητα της διοίκησης και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων για την αποτελεσματική διοίκηση των σχολείων.

Προτεινόμενη Μεθοδολογία:
Αυτή η ενότητα ξεκινά με τη διδασκαλία των θεωριών μάνατζμεντ και των στυλ ηγεσίας. Το θεωρητικό κομμάτι του μαθήματος υποστηρίζεται από παρουσιάσεις, ενώ το πρακτικό κομμάτι αποτελείται από συζητήσεις, μελέτες περιπτώσεων, ασκήσεις και δραστηριότητες.

ΙΤΑΛΙΑ

Σχολικοί Διευθυντές και Μαθητικά Αποτελέσματα
Πώς μπορούν οι σχολικοί διευθυντές να βελτιώσουν τα σχολικά αποτελέσματα;
Συντάκτες:
Patrizia Gelmetti
Tiziana Pedrizzi
Επιμέλεια: ANSAS – Εθνικός φορέας για την Ανάπτυξη Σχολικής Αυτονομίας
Λομβαρδία, Ιταλία 

Επεξήγηση όρων:
Σκοπός αυτής της ενότητας είναι να υποβοηθήσει την κατανόηση του ρόλου των σχολικών διευθυντών στην αύξηση των μαθητικών επιτευγμάτων, της σημασίας της χρήσης του  PBSM  για τη βελτίωση των επιδόσεων του σχολείου και την παροχή ευκαιριών στους σχολικούς διευθυντές για να εφαρμόσουν τη βασισμένη σε project σχολική διαχείριση σε μία μελέτη περίπτωσης
Προτεινόμενη Μεθοδολογία:
Μετά την παρουσίαση, οι συμμετέχοντες θα περιγράψουν εν συντομία την κατάσταση των αποτελεσμάτων στο σχολείο τους, βασιζόμενοι στις «Κρατικές Εξετάσεις των Μαθητών στην Ευρώπη» ή σε κρατικές αξιολογήσεις και θα συζητήσουν τις θετικές και αρνητικές επιδράσεις της κρατικής/διεθνούς αξιολόγησης. 

Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες θα συζητήσουν μία μελέτη περίπτωσης και θα προτείνουν πιθανούς τρόπους βελτίωσης για τις σχολικές δραστηριότητες.

ΡΟΥΜΑΝΙΑ

Ο κύκλος της ζωής μιάς πρότασης (Lifecycle of a project)
Συντάκτες: Prof. dr. eng. Anca Duta, Prof. dr. eng. Ion Visa, Assoc. prof. dr. Dana Perniu
Επιμέλεια: Transilvania University of Brasov, Romania

Οι στόχοι αυτής της ενότητας είναι η ανάπτυξη των γνώσεων και εργαλείων για την κατανόηση της διαχείρισης project και τα οφέλη της διασφάλισης ποιότητας των διαδικασιών σε ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα και σε διάφορα τμήματά του, το να προετοιμάσει το διευθυντικό προσωπικό των σχολείων για την πρόσβαση σε εθνικές και ευρωπαϊκές ευκαιρίες χρηματοδότησης με την ανάπτυξη συνεκτικών και δομημένων projects για το σχολείο ή για τις ανάγκες εντός του σχολείου και να στηρίξουν τους σχολικούς διευθυντές/ριες και τους επικεφαλείς των ομάδων εργασίας  στην προετοιμασία, την παράδοση και την αξιολόγηση της γνώσης, μέσω της αξιοποίησης των πόρων και την αποφυγή επικαλύψεων. 

Εκπόνηση Σχεδίου Διαχείρισης PROJECT
-Αναγνώριση - Σύσταση του τελικού και των επιμέρους στόχων
-Εστίαση σε ένα ενιαίο, σημαντικό αποτέλεσμα
-Καθορισμός των ομάδων-στόχων
-Μελέτη των παραδειγμάτων καλής πρακτικής
-Εμφαση στην καινοτομία
Δημιουργία Δεικτών Αποτελεσματικότητας
-Σωστή επιλογή του τίτλουΕντοπισμός των πηγών χρηματοδότησηςΑνάπτυξη της πρότασης (ανάπτυξη του θέματος, σκοποί και στόχοι, πλάνο δραστηριοτήτων, αναμενόμενα αποτελέσματα, ανάλυση του κινδύνου, τρόποι διάδοσης του προγράμματος, μορφές αξιολόγησης)Τήρηση ΧρονοδιαγράμματοςΑκριβής προσδιορισμός του κόστους – κριτήρια)Εφαρμογή (επικοινωνία με σχετικούς φορείς)Συγγραφή Αναφοράς (σχετικά με εσωτερική /εξωτερική αξιολόγηση)Προτεινόμενη Μεθοδολογία: διαδραστικές μέθοδοι διδασκαλίας

Εργαλεία για τη σχολική διαχείριση βασισμένη σε PROJECT
Συγγραφείς: Mirela Blemovici,  Cornelia Iliescu, Lavinia Butnariu,
Monica Lupu

Επεξεργασία: Σχολική Επιθεώρηση Brasov, Ρουμανίας

Ένας καλός διευθυντής σχολείου θα πρέπει να κατέχει και να έχει μονίμως υπό τον έλεγχό του όλα τα απαραίτητα εργαλεία, έτσι ώστε να διασφαλίζει την αποτελεσματική διαχείριση και την οργάνωση της σχολικής μονάδας. Συγκεκριμένα:  τα εργαλεία για την ανάλυση των αναγκών και των υπαρχόντων πόρων, για το σχεδιασμό και την εποπτεία όλης της δραστηριότητας και για την αξιολόγηση και τη διάδοση των αποτελεσμάτων. 
Η παρούσα ενότητα παρουσιάζει αυτά τα εργαλεία συνοπτικά, επιτρέποντας στους σχολικούς ιδευθυντές να επιλέξουν, να εφαρμόσουν και να εξασκηθούν με αυτά κατά την εξέλιξη των projects μέσα στα σχολεία τους, βελτιστοποιώντας, συγχρονίζοντας και προσαρμόζοντας τη χρήση τους, με απώτερο στόχο να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες απαιτήσεις της κοινωνίας της γνώσης. 

Εργαλεία Διαχείρισης  PROJECT: Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται κοινώς στη διαχείριση project είναι:-Ανάλυση SWOT (εργαλείο στρατηγικού σχεδιασμού που χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση των Δυνατών Σημείων, των Αδυναμιών, των Ευκαιριών και των Κινδύνων ενός project) -Ανάλυση PEST (περιβαλλοντική ανάλυση πριν τη διαδικασία του σχεδιασμού) -ΔιοίκησηΕμπλεκόμενων Φορέων (αναγνώριση, ιεράρχηση, κατανόηση όλων των εμπλεκομένων φορέων)- εντατικός προβληματισμός (brainstorming)
- Προσέγγιση Λογικού Πλαισίου (προσδιορισμός στόχου, σκοπού, αποτελεσμάτων, δραστηριοτήτων)
- τα Ιστογράμματα Pert (εργαλείο διαχείρισης project που χρησιμοποιείται για τον προγραμματισμό, την οργάνωση και το συντονισμό εργασιών μέσα σε ένα project)- τα ιστογράμματα Gantt (πρότυπα καταγραφής προϋπολογισμού, καθώς και σύνταξης αναφοράς, παρουσίασης και επικοινωνίας των σχεδίων και της προόδου του project εύκολα και γρήγορα) ΠροτεινόμενηΜεθοδολογία: προτείνεται μια διαφοροποιημένη μεθοδολογία, που θα στοχεύει στην κινητοποίηση, την ενεργό συμμετοχή και την πρόοδο των συμμετεχόντων (συνοπτικές παρουσιάσεις των θεωρητικών εννοιών και εναλλαγή με τις μελέτες περιπτώσεων, με τις πρακτικές εφαρμογές και με παραδείγματα από τις εμπειρίες των συμμετεχόντων).
ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

PRO-SCHOOL project: http://www.pro-school.eu/

Gareis, R. (2001).  Competences in the Project-oriented Organization. Projektmanagement Group, University of Economics and Business Administration, Vienna.

http://www.wu.ac.at/pmg/fs/pub/cpoo.pdf
Goal setting (SMART): 
http://www.youtube.com/watch?v=uThBb3kGf4k&NR=1
SWOT - analysis:
http://www.youtube.com/watch?v=GNXYI10Po6A&feature=related
EFQM:
http://ww1.efqm.org/en/
TRIS:
http://www.epok.org/default.asp
EduBROn:
http://www.edubron.be
http://www.projectmanager.com/index.php
http://www.businessballs.com/index.htm
http://www.ltcsbooks.com/Articles/
http://www.mindtools.com/
http://www.ceismc.gatech.edu/MM_tools/evaluation.html
www.marketingteacher.com
www.businessballs.com/project.htm
Eurydice. (2008). National summary sheets on education systems in Europe and ongoing reforms,
http://eacea.ec.europa.eu/ressources/eurydice/pdf/047DN/047_IT_EN.pdf

Eurydice. (2009) National Testing of Pupils in Europe: Objectives, Organisation and Use of Results:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/109EN.pdf
Eurydice Web Site: www.eurydice.org